Ahogy egy autófelvásárló látja az autókat...

Autóvásár

Autóvásár

Volvo - A biztonsági fejlesztések élvonalában

2022. március 06. - Autós Gyuri

Miközben a legutóbbi, biztonsági övről szóló poszthoz gyűjtöttem anyagot, feltűnt, hogy a hárompontos biztonsági öv feltalálásán kívül több biztonsági felszerelés kifejlesztése kapcsolódik a svéd gyártóhoz, amellyel kapcsolatosan az egyik közkeletű vélekedés is az, hogy autói biztonságosak.

Mára már alapvetés az autópiacon, hogy az 1920-as években alapított - azóta már a kínai Geely tulajdonában lévő - svéd autómárka személyautói megbízhatóak, masszívak és biztonságosak. Ezt bizonyítják az EuroNCAP törésteszteken elért kitűnő eredményeik is:

2009. óta a Volvo minden modellje stabilan a legmagasabb, 5 csillagos értékelést éri el.

A svéd gyártó mérnökei mindig is kiemelt területként kezelték a biztonsági felszereléseket területét, a Volvonál töménytelen munkaórát és pénzt fordítottak olyan fejlesztésekre, amelyek a sofőrök és az utasok biztonságát szolgálják. Ezek között számos olyan újítás található, amely nélkül ma már nehéz elképzelni az autózást és persze olyanok is, amiket a versenytársak nem igyekeztek lemásolni.

volvo_biztonsag.jpg

Három ponton

Se szeri, se száma a Volvo biztonsági fejlesztéseinek, mégis talán a legfontosabb, az évtizedek óta minden autóban megtalálható hárompontos biztonsági öv.

Kezdetben a gyártók csak kétpontos biztonsági övekkel, igazából szíjakkal szerelték fel autóikat, a vásárlók pedig kifejezetten utálták a kényelmetlen eszközöket. A Volvónál azonban hittek abban, hogy ez egy fontos biztonsági kiegészítő és érdemes továbbfejleszteni, aminek köszönhetően Nils Bohlin mérnök előállt a hárompontos biztonsági övvel.

Mi sem mutatja jobban az utasok biztonsága iránti elkötelezettségüket, hogy 1959-től nemcsak alapfelszereltséggé tették minden Volvo-ban, de szabadon hozzáférhetővé tették a szabadalmat is, amit ezután minden autógyártó használhatott.

A svédek azonban közel sem elégedtek meg ennyivel: folyamatosan fejlesztettek és bepakolták a három pontos biztonsági öveket a hátsó ülésekre is. Először csak jobb és bal oldalra, majd a nyolcvanas évek végén - amikor sok gyártónál még a hátsó biztonsági öv is újdonság volt - a Volvokba már a középső ülésre is hárompontos biztonsági övet szereltek.

További fejlesztések

Tökéletesen bemutatja, hogy a Volvo folyamatosan élen járt a biztonsági fejlesztésekben, hogy olyan újításokat is ők alkalmaztak elsőként, mint az oldalsó légzsák (SIPS) vagy a visszapillantó tükörbe szerelt holttér-figyelő rendszer. Ezekről a biztonsági eszközökről bővebben is lesz majd szó a blogon.

Ennyi fejlesztés közé persze csúszott olyan is, amely nem bizonyult átütő sikernek.

Ezek közé tartozik a PCC (personal car communicator) rendszer, amelynek köszönhetően a tulajdonos a slusszkulcs használatával az autó közelében ellenőrizni tudta, hogy annak biztonsága sértetlen, történt-e riasztás, míg távol volt, sőt – bár elsőre kicsit paranoiásan hangzik – a szívverést figyelve azt is, ha valaki elrejtőzött az autóban.

Szellemiség kérdése

Nem kérdés, a Volvo a hárompontos biztonsági öv szabadalmának ingyenessé tételén túl is nagyon sokat tett a biztonságos autózásért és az autóinak megbízhatósága mellett ennek is köszönhető a széles körű elismertsége és hatalmas rajongótábora.

Számomra azonban az igazán figyelemre méltó dolog a szellemiség, amelynek köszönhetően, amikor hosszas fejlesztés után előálltak valami életmentő innovációval, mint például az oldalsó légzsákkal, akkor nem csak felpakolták a rendelhető extrák listájára, hanem azt mondták: Ez nálunk a sztenderd!

A képet a Pixabayról töltöttem le.

A bejegyzés trackback címe:

https://autovasar.blog.hu/api/trackback/id/tr7717773138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2022.09.06. 18:38:08

A végén a lényeg. A Volvo igyekezett alapáron vagy legalább elérhető áron adni a biztonsági extrákat. Ezzel gyakorlatilag a konkurencia előtt maradtak akkor is ha azon beérték a fejlesztésben.
Én mindenképpen bele tettem volna még a WHIPS gerincvédő háttámlát, a 2000es évek közepén olyan versenyelőny volt ami sok prémiummárkával szemben fontos volt, én pl ezért is írtam le a BMW-ket akkoriban.
süti beállítások módosítása