Ahogy egy autófelvásárló látja az autókat...

Autóvásár

Autóvásár

Topmenedzserből bűnöző?

A Carlos Ghosn-sztori

2022. július 27. - Autós Gyuri

Legutóbbi bejegyzésünkben a történet azzal ért véget, hogy Carlos Ghosn mindent felvirágoztatott az autóiparban, amihez csak hozzáfogott. Sztorija kezdett kicsit túl szép is lenni ahhoz, hogy igaz legyen.

A szupersztár

A Nissan pályára állítása után Ghosn elég gyorsan az üzleti élet hírességei között találta magát. A sajtó imádta.

A Fortune 2002-ben az év ázsiai üzletemberének választotta, a Forbes, a Financial Times és a nagyobb lapok folyamatosan cikkeztek róla.

Bár egyáltalán nem lehetett rá számítani, de nem csak az üzleti élet és az autóipar elismerését vívta ki magának.

Egész Japánban nagyon népszerűvé vált, annak ellenére, hogy a Nissan rendbetétele nagy áldozatokkal járt. Az első hároméves terve során több gyárat is bezártak és 21.000 embert bocsátottak el. Életéről még manga is készült és a japánok akár politikusként is támogatták volna.

2_clasn_manga.jpg

Néhány kocka a Ghosn-ról készített mangából.

A halmozó

Szerette halmozni a pozíciókat. A kétezres évek közepére egyszerre töltötte be a Renault és a Nissan elnöki és vezérigazgatói tisztségeit - a Nissan igazgatói posztjáról 2017-ben mondott le.

Majd – miután a Renault bevásárolta magát – 2013. és 2016. között az orosz AvtoVAZ elnöke is volt. Amikor pedig 2016-ban, a részvények 34%-nak megvásárlása után, a Mitsubishi is csatlakozott a Renault-Nissan társuláshoz, ott is kinevezték a cég elnökének. 

2006-ban még a Ford vezérigazgatói posztját is felajánlották neki, amit visszautasított azzal az indokkal, hogy csak akkor tud érdemi munkát végezni, ha egyszerre töltheti be az elnöki és a vezérigazgatói pozíciót is.

2018. november 19-én azonban kiderült, hogy hiába a cégek feletti korlátlan hatalom és a számos vezetői pozíció után járó juttatások, Ghosn nem volt teljesen elégedett a fizetésével.

Csak sima sikkasztás?

Carlos Ghosnt, illetve a szintén vezetői pozíciót betöltő Greg Kellyt 2018. november 19-én tartóztatták le és vették őrizetbe könyvelési csalás miatt.

A Nissan még ugyanazon a napon bejelentette, hogy megfosztják vezetői megbízásától, szintén könyvelési csalás és a cég vagyonával történő visszaélés miatt.

Ghosn egészen 2019. március 6-ig volt őrizetben. A japán hatóságok folyamatosan újabb és újabb vádakat emeltek ellene, ezért az előzetes letartóztatását folyamatosan meghosszabbították és csak a harmadik óvadékkérelmét hagyták jóvá.

Hiába azonban a 9 millió dolláros befizetett óvadék, április elején újra letartóztatták és ismét börtönbe került.

Ártatlannak vallotta magát és a Nissant vádolta, hogy koholt vádakkal akarják eltávolítani a vezetőségből, hogy ezzel megakadályozzák a Nissan-Renault-Mitsubishi társulás Ghosn által tervezett szorosabb összeolvadását.

Bebörtönzése alatt minden, a Nissannál és a Mitsubishinél betöltött pozíciójából elbocsátották, a Renault elnöki és vezérigazgatói tisztéről pedig maga mondott le.

Egy jegyet Bejrútba

2019. december 30-án felröppent – majd Ghosn által megerősítést nyert – a hír, hogy elhagyta Japánt.

A korábbi cégvezér két magánvállalkozó, Michael Taylor és Peter Maxwell Taylor segítségével szökött meg a szigetországból, akik egyszerűen befektették Ghosnt egy olyan, audioeszközök szállítására használt dobozba, amely nem fért be a reptéri röntgen alá és egy magánrepülőn kicsempészték az országból.

A gép Japánból Törökországon keresztül Bejrútba repült. A japán hatóságok körözést adtak ki Carlos Ghosn ellen és felkerült az Interpol listájára is, de mivel Libanonnak nincs kiadatási egyezménye Japánnal, ezért Ghosn ma is abban a bejrúti villájában tartózkodik, amelynek megvételét és felújítását a Nissan fizette.

Összeesküvés?

Greg Kelly több mint három évig volt előzetes letartóztatásban, csak 2022 márciusában tért vissza az Egyesült Államokba, miután felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték.

Az USA kiadta Michael Taylort és Peter Maxwell Taylort Japánnak, ahol előbbit 2 éves, míg fiát, Petert 20 hónapos börtönbüntetésre ítélték, amiért közel 1 millió dolláros fizetségért segítettek a szökésben.

Vajon a Nissan robbantotta ki az ügyet, hogy felhasználva minél jobban eltávolodjon a Renault-tól? Vagy ez csak egy sima sikkasztási ügy egy kis adócsalással fűszerezve?

Számos teória létezik, de egy biztos: akik a legkevesebb hasznot húzták az ügyből, éveket töltöttek vagy töltenek börtönben, míg a dollármilliókat eltüntető szereplő kényelmesen és jólétben él.

A képet a Bloomberg oldaláról töltöttem le.

A bejegyzés trackback címe:

https://autovasar.blog.hu/api/trackback/id/tr4817892015

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2022.09.06. 18:12:24

Szerintem semmi sikkaszutás nem volt.
Olvasd el az ügyet.
Ghosn nem "halmozta" a pozíciókat, hanem tényleg ennyit dolgozott.Minden héten ingázott Franciaország és Japán között, x napot itt x napot ott töltött és a repülőn is dolgozott. Az eredményei padig magáért beszéltek.

A Nissan meg akarta rendesen fizetni Ghosn-t de a japán közhangulattól tartottak, így azt találták ki hogy majd nyugdíjba vonulása után fizetik ki prémiumként.
De mivel ezt nem jelentették be, ezért ez a tőzsdefelügyelet megtévesztése.
Ennyi.
Ezt használták fel Ghson ellen olyan összögeteket számon kérve amit sosem kapott meg.
Itt a 22-es csapdája. Nem volt olyan összeg amit Ghosn megkapott volna.

Kelly esetében még viccesebb a dolog, és az is hogy csak felfüggesztettet kapott mert olyanra nem nagyon szokott lenni példa Japánban.

Szóval két japánul nem beszélő külföldi menedzsert elmeszeltek Japánban adócsalásért, miközben a cég egyetlen japán(ul beszélő) alkalmazottját sem vették elő akik ezt a kompenzációt kitalálták és jóvá hagyták.

Egy nagy cégnél ez leképzelhetetlen.
süti beállítások módosítása