Ahogy egy autófelvásárló látja az autókat...

Autóvásár

Autóvásár

A Forbes címlapról a körözési listákra

A Carlos Ghosn-sztori

2022. július 26. - Autós Gyuri

Az autós világnak is megvannak a maga botrányai. Visszahívások, nem megfelelő konstrukciók, ezek azonban nem sokáig ragadnak meg az újságok oldalain. De vannak olyan botrányhősök is – mint például DeLorean– akikről még évtizedekkel később is készülnek dokumentumfilmek.

Egy ilyen történet Carlos Ghosn cégvezéré is, akinek az irányítása alatt álló márkák autóiból már számtalan fordult meg a kezeim között.

Egy topmenedzser felemelkedése és bukása, eltűnt milliók és egy trükkös szökés. Minden megvan benne, hogy hamarosan akár Hollywood is összedobjon belőle valamit, főszerepben mondjuk Tom Hanks-el.

Hogyan került Ghosn először a Renault, majd a Nissan és a Mitsubishi élére? Mi vezetett a bebörtönzéséhez és szökéséhez? A Ghosn-sztori.

Első lépések

A brazil születésű, de Libanonban nevelkedett és Franciaországban diplomázó Ghosn a Renault-nál kapta meg első állását az autóiparban, ahová már felsővezetőként érkezett.

Reputációját a szintén francia Michelin-nél alapozta meg, ahol mérnöki diplomájának megszerzése után, 1978-ban kezdett el dolgozni.

A gumigyártónál töltött 18 éve alatt folyamatosan lépkedett fel a ranglétrán, 1985-ben már igazgatónak nevezték ki és Rióba küldték, hogy tegyen rendet a veszteségesen működő dél-amerikai részlegen. Ez mindössze két év alatt sikerült is.

Itt figyelt fel rá a Renault vezetősége és néhány évvel később, 1996-ban sikerült is elcsábítania az egyik alelnöki székükbe.

1_renault_sztori1920.jpg

Mr. Fix

A kilencvenes években privatizált Renault szintén pénzügyi problémákkal küzdött, amelyek megoldásában fontos szerepet játszottak Ghosn intézkedései is, úgyhogy amikor a franciák 1999-ben bevásárolták magukat a komoly pénzügyi problémákkal küzdő Nissan-ba, akkor a Renault-nál betöltött pozíciója mellett a japán cégnél vezérigazgatónak nevezték ki.

Ghosn egy három éves tervet dolgozott ki, amely a nyereséges működés visszaállítását és a tetemes méretű – 20 milliárd dolláros – adósság felének visszafizetését tűzte ki célul.

A terv pedig működött! Köszönhetően a szervezeti és strukturális átalakításoknak, már 2002 elejére elérte a kitűzött célokat, a folyamatos sikereknek köszönhetően Ghosnt a Nissan elnökévé és vezérigazgatójává nevezték ki és megkapta a Mr. Fix becenevet.

Arany

Miután a Nissan kimászott a mocsárból, Ghosn nem állt le és 2002-ben és bejelentette a következő 3 éves tervét, amit nemes egyszerűséggel a Nissan 180 névre hallgatott és szintén siker koronázta. Céljai, hogy 2005-re:

  • 1 millióval emelni a gépjármű eladásokat;
  • 8%-os működési haszon elérése;
  • az adósság 0-ra csökkentése.

 

Ghosnt 2005-ben kinevezték a Renault elnökévé és vezérigazgatójává. Természetesen a korábbi, a Nissannál betöltött pozíciói is megmaradtak.

1_nissan_1280.jpg 

Korán felismerte és már 2007-ben bejelentette, hogy a Renault-Nissan csoportnak az elektromos autók gyártása felé kell fordulnia. Ezen törekvésének köszönhetően 2010-ben megjelent a Nissan Leaf, amelyik a világ legnagyobb számban értékesített elektromos autójává vált.

A recept egyszerű volt. Amihez Ghosn hozzáért, arannyá változott, de a kétezertízes évek végén elkezdtek kihullani a csontvázak a szekrényből és a topmenedzser világa a feje tetejére állt.

 

[folytatása következik]

Matan Ray Vizel képét a Pixabayről töltöttem le. Oystein Meyer képét a Leafről a Pixabayről töltöttem le.

A bejegyzés trackback címe:

https://autovasar.blog.hu/api/trackback/id/tr6617891319

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása