Ahogy egy autófelvásárló látja az autókat...

Autóvásár

Autóvásár

Újra megjelennek az utakon a ráják?

2022. szeptember 02. - Autós Gyuri

Nemrégiben futottam bele a hírbe, hogy az Opel fontolóra veszi kultmodellje, a Manta újbóli gyártását. Természetesen teljesen elektromos meghajtással, úgyhogy a sasrájafélék családjába tartozó közönségkedvenc inkább elektromos rájaként éled majd újjá. Az első képek alapján a kétajtós kupé megjelenést megtartják, viszont ennél sokkal többet nem árultak még el, egyelőre kevés további információ került ki a projektről. Mielőtt levonnánk az első következtetéseket, lássuk honnan is indult a Manta!

Már ötvenes

Az eredeti Opel Manta sok fiatal számára már nem is ismerős. 1970-ben jelent meg az első darab és két generáción keresztül, egészen 1988-ig gyártották. Nagyjából az ezerötös Ladák kortársa tehát. Mivel már a legfiatalabb is 34 éves, nálam sem fordul meg minden nap. Sőt!

15_1280px-manta_a_gte.JPG 

Az Opel – vagyis az anyacége, a GM – abból a megfontolásból lépett be ebbe a piaci szegmensbe, mert menedzsmentje tudta, hogy az európai vásárlók, hasonlóan az amerikaiakhoz, nagyon szeretnének egy kétajtós, sokak számára elérhető, hátsókerekes sportautót.

Ezért amikor a Ford bedobta az európai piacra a Caprit, az Opel sem akart lemaradni és egy máig nagyon tetszetős formatervvel, az Ascona alapjaira felépítve beillesztette kínálatába a Mantát, mint kedvező árú, olcsón fenntartható kétajtós kupét. A terv nagyjából az volt, hogy ami az USA-ban a Pontiac GTO, a Corvette vagy a Mustang, az legyen a Capri és a Manta az európai piacon.

Kompromisszumok

Persze a kedvező ár számos kompromisszummal járt, ami a motorháztető alatt és a technikai felszereltségben mutatkozott meg. Az első változatokat csak szerényebbnek számító 60-80 lóerős motorokkal gyártották. A folyamatos fejlesztésnek köszönhetően és az első generációt egy 105 lóerős 1,9-es erőforrással szerelt GT/E verzióval koronázták meg.

Valójában TE2800 név alatt készült egy 142 lóerős tuning változat is, amelyben egy 2,8 literes motor pöfögött. Ebből összesen 79 darabot adtak el és mára már egy igazi gyűjtői darab.

A Manta vagány volt tehát, de nem lehetett egy lapon említeni a Porschéval.

 

Második felvonás

Kompromisszumok ide vagy oda, a vagány kétajtós külcsínnel, a sportos vezetési élménnyel és a kedvező árával a Manta megtalálta a vásárlóközönségét. Mivel a kupé jól teljesített a pénztáraknál, az Opel már 1975-ben piacra dobta a második generációt Manta B néven.

15_opelmanta_b_03.jpg

A bevált receptet követték és ezt is az új Ascona alapjaira húzták fel. A típusból a kétajtós kupé mellett készült egy háromajtós csapott-hátú változat is, ráadásul mindkettő ráncfelvarráson is átesett 1982-ben. A csúcsváltozatnak ebben a generációban is a GT/E (később GSi) modellek számítottak.

1975. és 1988. között számos felszereltségben volt elérhető, de a teljesítmény terén itt sem voltak elkényeztetve a vásárlók. Erre viszont nem is feltétlenül volt szükség, mivel az Opel a második generációnál is megtartotta a legfontosabbakat: hátsókerék hajtás, vezetési élmény, sportos kinézet és elfogadható ár.

Ezeknek köszönhetően a Manta B majd B2 folytatni tudta a sikersztorit.

Ez már biztos?

A Manta használt autóként is népszerűnek számított, ami máig – mikor már veterán korba lépett – semmit sem változott. Napjainkban az eredeti, jó állapotban lévő darabok ritkaságszámba mennek és egy szép példány után könnyen megfordulnak az utcán, ezért nem is csoda, hogy amikor kijöttek az első képek egy új, elektromos változatról, rögtön hatalmas lett az érdeklődés.

De mit is tudunk?

Az immár a Stellantis Grouphoz tartozó Opelnél készült egy teljesen elektromos (ElektroMod) változat Manta Gse néven, ami külsőre nagyon erősen a Manta B2-re hajaz, de kívül LED, belül LCD, a hátsó kerekek hajtásáért pedig egy 147 lóerős, 225 Nm csúcsnyomatékkal rendelkező elektromotor felel.

15_opel-manta-gse-elektromod-2021.jpg

A szett egy négysebességes váltóval lett teljes, amely teljesen automata módban is használható. Az autóval egy töltéssel 200 km-t lehet megtenni, aztán - gyorstöltés hiányában - 4 óra pihi.

Természetesen hatalmas volt az érdeklődés, mivel az autó nagyon jól néz ki, egyszerre modern és old school, úgyhogy az Opel belengette, talán sorozatgyártás is elképzelhető.

Hogy a fenti paraméterekből mi maradna meg vagy ha ez maradna az egyáltalán jó lenne-e? Milyen áron? Mikortól? Számtalan fontos kérdés, amelyekre egyelőre nincs válasz és valószínűleg még az Opel boszorkánykonyhájában sem tudják, úgyhogy reméljük a legjobbakat, de egy darabig még biztos nem érdemes megnyitni a Manta takarékszámlát.

A bejegyzés trackback címe:

https://autovasar.blog.hu/api/trackback/id/tr6317922735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.09.04. 13:22:59

Igyunk rája!
:D
(Volt is egy netes rajz, ahogy a hal meg a rája koccintanak erre a dumára, de nem találom.)
süti beállítások módosítása