Ahogy egy autófelvásárló látja az autókat...

Autóvásár

Autóvásár

A Forma 1 2022-es szezonjának új szabályai

2022. március 15. - Autós Gyuri

A Forma 1 rajongóknak a tél mindig nehezen telik. Idén sem volt ez másként, noha az előző szezon utolsó futamának utolsó körében történt drámai események igen hosszan beszédtémát szolgáltattak a szakértőknek és a rajongóknak (még ha ebben a diskurzusban épp az egyik érintett, a hosszú hetekig hallgatásba burkolódzó Lewis Hamilton pont nem vett részt).

Mi történt 2021-ben?

Aztán beköszöntött 2022., mindenki tudomásul vette, hogy a brit – azóta lovaggá ütött – versenyző sorozata megszakadt, ő maga is megtörte a hallgatást, az F1 körüli szóbeszédet pedig egy másik téma kezdte el uralni: az idei, drasztikusan megváltoztatott szabályok.

És mi történt 2022-ben?

A csapatok februárban sorra tartották új autóik bemutatóját, megkezdődtek a tesztek, sőt, a hétvégén a Bahreini Nagydíjjal elindul 2022-es F1 szezon, az elmúlt időszakhoz képest drasztikusan átalakított autókkal. Lássuk, melyek a legfontosabbak a módosítások közül!

08_formula1_2021-2022.jpg

Az új szabályok

Az idén életbe lépő változtatások legfőbb célja az unalmas versenyek számának csökkentése, a több előzés, a szorosabb küzdelem, amit az autók aerodinamikai csomagjának lényeges egyszerűsítésével terveznek elérni.

Talán a leglényegesebb módosítás, hogy több mint 30 év után idén ismét alkalmazható a „ground effect” vagy talajkölcsönhatás, vagyis a leszorítóerő jelentős részét az elmúlt évek koncepciójától eltérően nem az autók első és hátsó szárnyai képzik majd, hanem a versenyautók és a pálya aszfaltja közötti szívóhatás.

Az így épített járművek tapadását az autók alja és a talaj között áramló levegő növeli. Az az autók aljába épített csőrendszerekben áramlik át, ahol felgyorsul, a sebesség növekedése pedig ezzel egyidejűleg a nyomás csökkenésével jár.

TUDTAD? A fenti összefüggéseket Bernoulli törvénye és a Venturi-elv mondja ki.

A Zsigulik kerekeinél alig nagyobb, 13-as felnik után idén áttérnek a nagyobb, 18 collos felnikre. Ezek jól mutatnak egy családi kombin, mondjuk egy Ford Mondeon vagy egy Citroen C5-ön, de a tesztek alapján az F1 mezőnyének szinte minden pilótája kiemelte, hogy a nagyobb kerekek rontják a kilátást a vezetőülésből.

A 2009-es szezon óta először 2022-ben visszakerülnek a kerekekre a keréktárcsa-borítások is, aminek szintén aerodinamikai okai vannak, néhány csapat – vagy legalábbis azok marketingszakemberei – azonban már meglátta bennük a további reklámfelületet is.

Az autók első és hátsó szárnya egyaránt egyszerűsödik, továbbá a DRS, azaz a nyitható hátsó szárny is opcionálissá válik, a vezetőség döntése alapján lesz alkalmazható. Az autókon végzett aerodinamikai fejlesztések is szűkebb keretek között mozoghatnak majd.

Az új szabályokkal az F1 kicsit ellépett az uniformizált sorozatok irányába, amely természetesen megosztja mind a versenyzőket, mind a tervezőket.

A fanyalgók szerint az ötletek és az okos mérnöki megoldások háttérbe szorításával pont a Forma 1 folyamatos fejlődésének lényege vész el, míg sokan vannak, akik az új szabályok alapján épített autók nehezebb vezethetőségének örülnek és azzal érvelnek, hogy így jobban érvényesülhet majd a pilóták vezetési tudása.

Ilyen átfogó változások után nehéz bármit mondani, de szerintem Verstappen megduplázza vb-címeinek számát.

Ti mit gondoltok, ki lesz a világbajnok 2022-ben? Verstappen címet véd? Hamilton visszaül a trónra? Netán valaki más győzedelmeskedik a szezon végén?

A képet a formula1.com weboldalról töltöttük le.

A bejegyzés trackback címe:

https://autovasar.blog.hu/api/trackback/id/tr717780968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HgGina 2022.03.17. 00:40:44

Ha egyforma autókba ülnének, vagy mindenki ülne minden autóban, akkor Hamiltonnak feleennyi vb-címe lenne csak talán. De lehet, még annyi se. Négyet-ötöt csak annak köszönhet, hogy egy Mercedesben ül. Az más kérdés, hogy emberileg is a béka segge alatt van.
süti beállítások módosítása