Ahogy egy autófelvásárló látja az autókat...

Autóvásár

Autóvásár

Régi verdák elektromos hajtással?

Retrofit helyett simán csak fit?

2022. december 04. - Autós Gyuri

Pár hónapja történt, hogy két nagy múltú európai márka, az Opel és a Renault is egy-egy korábbi klasszikusának elektromos hajtással felspécizett, felújított verziójával villogott. A nagyközönség a Manta és az R5 ráncfelvarráson átesett, modernizált példányát csodálhatta meg. A Manta elég nagy visszhangot keltett, az Opel még pedzegette is, hogy annyira tetszik nekik, amit látnak, hogy a jövőben akár a sorozatgyártás is elképzelhető. De mi is ez, hogy a régi verdákba elektromos hajtást szerelünk? Csak valami úri mulatság, vagy tényleg ki lehet hozni belőle valami használhatót?

Restomod

Bizonyára mindenki hallott már a restomod kezelésen átesett járgányokról. Az eljárás lényege, hogy a régi autókat nem kizárólag eredeti, korhű alkatrészek felhasználásával újítják fel.

Az autó külsejét/belsejét megtartják, restaurálják, viszont a felhasznált technikát tekintve modernizáláson esik át. Nagy vonalakban: egy modern, nagyobb teljesítményű és jobb fogyasztású motor ide, egy finomabb futómű oda, egy kis xenon amoda.

Persze a folyamat ennél ezerszer bonyolultabb és nagyon komoly szaktudás szükséges hozzá.

alfaholics_alfa_romeo_gta.jpg 

3.000 munkaóra…

Az egyik legismertebb restomod, az Alfaholics által átépített Alfa Romeo GTA-R. (Forrás)

Egy ilyen vállalkozás rengeteg időt és pénzt emészt fel, ráadásul nagyon nehéz az ilyen autókat forgalomba helyeztetni. Így az oldalvonalról nézve az az érzésem, hogy igazán nagy szerelem és elhivatottság kell ahhoz, hogy valaki belevágjon egy ilyen projektbe.

Engem egyelőre még nem talált meg, bár az esély megvan rá, mivel néhanapján ajánlgatnak nekem félbehagyott vagy el sem kezdett klasszikusokat.

Elektromod vagy retrofit

front3_4doorwire.jpg

Egy 1961-es Rolls Royce Phantom V, elektromos hajtással. (Forrás)

Most, hogy már látjuk a folyamatot, nagyon egyszerűnek tűnik az egész: amikor a donorba elektromos hajtás kerül, akkor a végterméket már elektromodnak vagy retrofitnek nevezik.

Az én olvasatomban ez a restromod egyik leágazása, bár valószínűleg a hithű modderek most kinyújtják a mutatóujjukat, felemelik a karjukat és jobbra-balra mozgatják a csuklójukat, hogy ez hatalmas butaság és az autóba igenis belsőégésű motor szükséges.

Az ilyen hitvitákat félretéve a lényeg, hogy fogunk egy veteránt, kipakolunk belőle mindent, ami a hajtáslánc része (motor, kipufogórendszer, benzintank stb.), helyükre pedig jöhet az elektromotor és az akksik. Mindezt pedig úgy, hogy az autó „kisegítő” funkciói - mint a hűtés/fűtés, elektronika - az átépítést követően is működjenek.

Tekintve, hogy ezeknek a négykerekűeknek a tervezése során a gyári mérnökök semmi ilyesféle elektromos átalakításra nem gondoltak, ez még bonyolultabb és pénzigényesebb feladat, mint egy restomod felújítás.

Figyelembe véve azonban, hogy például Franciaországban az állam támogatja a veterán autók esetében az elektromossá építést, vannak, akik látnak ebben fantáziát.

Mert egy-egy ilyen projektnek kettős célja van: megőrizni a régi dolgokat és csökkenteni a károsanyag-kibocsátást.

Ha viszont ez ennyire jó, miért nem foglalkozik vele mindenki?

Simán fit nem lehetne?

El kell ismerni, hogy a retrofit, még az olyan esetekben, ahol egy kis állami támogatással is segítik, rengeteg munkaórával és komoly pénzbefektetéssel jár. Mindezek ellenére pedig a legtöbb esetben nagyon tetszetős, de inkább csak hobbi szinten értékes alkotásokat produkál, amelyek engedélyeztetése és forgalomba helyezése újabb bürokratikus akadályokkal szembesíti az alkotót.

Mi lenne akkor, ha nem retrofitben, hanem simán csak fitben gondolkodnánk?

Tegyük fel, hogy csökkenteni akarjuk a károsanyag-kibocsátást, de azt is szeretnénk, ha mindezt nem kizárólag új villanyautók megvásárlásával tehetnénk meg.

Talán kivitelezhető lenne, hogy az olyan típusok esetében, mint például a Suzuki Swift – amiből temérdek van forgalomban – elkészüljön egy átépítési terv, financiális oldalról egy kis állami, technikai oldalról pedig egy kis gyári támogatással?

Lehetséges, hogy a tulajdonosok is befektetnének, ha projekt megtérülése belátható időtávon belül maradna, az átépített autó üzemeltetési költségei pedig csökkennének. Nem tűnik sokkal rosszabb ötletnek, mint a használt autók visszavétele, gyári felújítása majd ismételt eladása, amelyre látunk már törekvéseket egyes gyártóknál.

Vajon lehet ebben ráció? Nincs valami ebbe az irányba mutató terv? Vagy csak még nagyon az elején járnak, mert 2042. a határidő?

A bejegyzés trackback címe:

https://autovasar.blog.hu/api/trackback/id/tr3917994816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

padisah 2022.12.06. 10:06:37

Index fórumon van egy elektromos autós topik, ahol sokáig én is jelen voltam, és ott követtem néhány ilyen átalakítás pályáját, egy darabig kacérkodtam is egy ottani átalakított jármű megvételével, illetve saját átalakítással. (Aztán felébredtem, és egy szívódízel Berlingót vettem meg)

Egy ilyen átalakításnak lenne értelme, de jelenleg egy sor feltétel nem teljesül:
- gyártói támogatás, aki alapvetően ellenérdekelt, mert az új termékeit akarja drágán eladni
- az államnak nem pénzzel, hanem a bürokrácia megzabolázásával kellene támogatnia, gyakorlatilag a forgalomba helyezés vizsgálati költségei Magyarországon ezt ellehetetlenítik. Egy sor itthon elkészült átépítést vittek ki külföldre papíroztatni, mert ott könnyebb és olcsóbb.
- szembeállítható pl egy használt suzuki 300k ára egy ebből készült ~ 2m átépített, li akkus géppel, és kérdőjel, hogy ez vajon kifizetődő-e a felhasználó szemszögéből
Ha tartósan magas marad az üzemanyag ára, és ezt nem követi az áramé ugyanilyen, vagy még nagyobb mértékben, akkor talán. De ezeket az átépítési árakat lejjebb kellene szorítani.

A leszorításhoz pedig alapvetően széria-átalakításokra lenne szükség, megfelelő ipari üzem, egyszer jól megtervezett, és gyártott átalakító szett birtokában, amire egy nagyobb vállalkozás lenne képes.

Mindezzel együtt, szerintem ez egy hatékony, és olcsó módja lehet(ne) a defosszilizációnak, illetve jelen külpolitikai konstellációban az energiafüggetlenség javításának.

]{udarauszkasz 2022.12.06. 10:41:49

@padisah: nem is feltetlenul kellene komplett atalakitani. Meghagyni benne mindent,es mivel az autok java resze elsokerekes, a hatso kerekre epiteni az elektromos meghajtast kisegiteskent. Erre egy konnektoros rendszer, eg, 20-30kWh akksi, tetore, motorhazra napelemek. Elore csak a gazpedalra kellene ravezetni a potmetert,es kesz.
Ez nem elektromos lenne,hanem fix hibrid, de pl rekuperaciot is lehetne bele tenni. Es SOKKAL kevesebbet fogyasztana. Ki is lehetne kapcsolni,hogy pl palyan ne meruljon foloslegesen.
Persze a vaskalapos magyar hatosagokkal ilyesmit keptelenseg lenne elfogadtatni,amig a posztkommunista felporosz generacio nyugdijba nem megy,addig az ido se halad az orszagban.

padisah 2022.12.06. 10:52:45

volt ilyen próbálkozás, hogy a hátsó kerékre, szabadonfutóval, vagy mechanikával, dörzshajtással leválasztható segédhajtás - főleg dugóban araszolásra

de nem lett sikeres, és ott is engedélyeztetési probléma is lehetett

létezik olyan gyári kategória, hogy mild hibrid, 48 voltos rendszer, az önindító/generátor egyben kis sebességnél önállóan tudja vinni a gépet

de szerintem ezek mind olyanok, hogy egy átépítésnél nem marad elég hely az autóban, a tömegét növeli

én mindenképp a tisztán elektromos átépítésre szavaznék, aminek deklaráltan a városi közlekedés a funkciója

]{udarauszkasz 2022.12.06. 14:58:33

@padisah: sztem a mai technologiaval mar nem novelne annyira a sulyt. Egy 20-30kWh akksi nem annyira nehez mar szerintem.
süti beállítások módosítása