Ahogy egy autófelvásárló látja az autókat...

Autóvásár

Autóvásár

Mit jelent, hogy a magyar használt autók több mint fele 15 évnél idősebb?

2025. szeptember 16. - Autós Gyuri

A magyar autópark látványa egyre inkább a múltat idézi. A legfrissebb statisztikák szerint a hazai használt autó-állomány több mint 50%-a 15 évnél idősebb, ami nemcsak a technológiai elmaradását jelenti, hanem súlyosabb gazdasági és biztonsági problémákra is rámutat. De vajon mit jelent ez a mindennapi közlekedésben, és miért fontos erről beszélni?

automobile-8267369_1280.jpg

Miért öregszik ennyire a magyar autópark?

A válasz valójában elég egyszerű. Egyrészt új autót kevesen engedhetnek meg maguknak – a magas árak és a finanszírozási nehézségek miatt sokaknak a használt autó lesz az egyetlen opciójuk. Másrészt az elmúlt években egyre több olcsó, de idős import autó érkezett az országba, amelyek gyakran már a külföldi piacokon is igen elavultnak számítanak.

A probléma, hogy ezek az autók nemcsak környezetszennyezőbbek, de gyakran rosszabb műszaki állapotban is vannak, és a biztonsági felszereltségük sem közelíti meg a mai szintet és ez jelentősen befolyásolja az adott gépkocsi minőségét.

Ráadásul kicsit az autógyárak is tehetnek arról, hogy hosszabb ideig tartják meg régebbi autóikat tulajdonosaik. Nem egy autószerelőtől hallani, hogy 15-18 éves autókra azt mondják, hogy „ezeket sokkal olcsóbban meg lehet javítani, mint az újakat” vagy, hogy „ez a 17 éves autó tovább bírja, mint a mostaniak”. És valóban valami igazságtartalma lehet a szerelők által hangoztatott mondatoknak, hiszen a sok elektromos eszköz rengeteg hibaforrást eredményez. Javítani sem olcsó egy meghibásodást, hiszen nagy valószínűség szerint egy kisebb hiba esetében is egy egész alkatrészegységet kell cserélni.

A következmények: környezetszennyezés, biztonság, gazdaság

Az öreg, használt autók általában több káros anyagot bocsátanak ki, gyakrabban hibásodnak meg, és nagyobb kockázatot jelentenek nemcsak a közlekedésbiztonság szempontjából, hanem használtautó vásárlásánál is. Ráadásul a fenntartásuk is drágább lehet, ha figyelembe vesszük a javítási költségeket és az alacsonyabb hatékonyságot.

Mi lehet a megoldás?

  • Tudatosabb vásárlás: Ne csak az ár alapján döntsünk, nézzük meg az autó előéletét, műszaki állapotát, és kérjünk segítséget szakértőktől. Így bár lehet, rövidebb távon nagyobb lesz a kiadás, de ez akár 2-3 év alatt meg is térülhet.
  • Állami ösztönzők: Sok szakértő szerint ideje lenne komolyan venni az autófiatalítási programokat, akár támogatásokkal, akár adókedvezményekkel.
  • Fenntarthatósági szempontok: Ma már nem elég, ha egy autó „elmegy A-ból B-be” – gondolni kell a kibocsátásra, fogyasztásra és a hosszú távú fenntarthatóságra is.

Záró gondolat a magyarországi használt autókról

A magyar használt autó-állomány elöregedése ország szintű jelenség, aminek minden autós érzi a hatását. Csökken a biztonságérzet az utakon, a gépjárművek károsanyagkibocsátása növekszik és így a környezet terhelése is nagyobb.

Használt autó vásárláskor érdemes a rövidtávú árelőnyt, inkább hosszú távú előnyökre fordítani és ha megoldható, akkor kevésbé idős használt autót vásárolni.

A kép forrása: Ralf Ruppert - Pixabay

Van, ahol már a Mesterséges Intelligencia árazza be az autókat

A használt autó eladás egyik legnehezebb kérdése mindig is az volt: mennyi az autóm valós piaci értéke? Túl olcsón nem akarjuk adni, de túl drágán sem, mert akkor hetekig áll a hirdetés vagy esetleg el sem kel. Most viszont itt egy megoldás: a mesterséges intelligencia (MI vagy AI) segíthet betájolni az adott gépjármű árát – gyorsan, objektíven, reálisan.

 

auto-1634815_1280.jpg

Forrás: dgozgozz - Pixabay

Hogyan működik az MI-alapú autóár-értékelés?

A Mesterséges Intelligencia rengeteg adatot elemez a háttérben, ilyeneket például:

  • aktuális hirdetések adatai (típus, évjárat, futásteljesítmény, állapot, extrák),
  • eladási idők (milyen gyorsan kelnek el bizonyos típusok),
  • szezonális trendek (pl. nyár előtt jobban pörögnek a kisbuszok),
  • kereslet–kínálat arány,
  • régió és elhelyezkedési különbségek (Budapest vs. vidék).

Ezekkel a statisztikai adatokkal az MI megtudja becsülni egy használt autó valós árát. Sőt a trendek elemzésével jó közelítéssel megadja, hogy milyen gyakorisággal vesznek az emberek egy adott típusú kocsit.

Az adatok ismeretében a nagyobb használt autó értékesítő cégek úgy állítják össze hirdetéseiket, marketing kampányaikat, hogy egy mátrixot állítanak össze, melyben szerepel az autó típusú, évjárata, illetve a várható ár. időszakonként. A reklámokat az ár optimalizáció alapján rakják össze.

Az MI azonban a magán autótulajdonosoknak is segít. Pár jól irányzott kérdéssel vagy az erre létrehozott MI oldalak segítségével könnyebben megállapítható a kiindulási ár. Azt azonban ne feledjük, hogy az MI a már megkötött üzleteket tudja elemezni, illetve a többi értékesítő kínálati árát. Ha gyorsan szeretnénk értékesíteni használt autónkat, akkor valószínűleg a becsült ár magasabb lesz, mint amit valójában kapni fogunk a gépjárműért.

 

Hogyan használják az egyes országokban a Mesterséges Intelligenciát a használt autó piacon?

 

  • Egyesült Államok: Az USA a világ egyik legnagyobb használt autópiaca, így nem meglepő, hogy itt az MI-alapú árazás már általános gyakorlat, szinte mindegyik autókereskedés már ezt használja.
  • Németország: Németországban, mint Európa egyik autóipari központjában, az MI már a használt autók exportjában is segít.
  • Egyesült Királyság: A brit piacon a Cazoo és a Motorway nevű platformok már teljesen MI-alapú árazást kínálnak. A rendszer nem csak becslést ad, hanem figyeli a piaci hangulatot, az autók eladási sebességét, és ezek alapján állítja az ajánlatot.
  • Magyarország: Magyarországon az AI-alapú autóárazás még az elején jár a többi fejlettebb országhoz képest, de már megjelent. 

Ahogy egyre több területen jelenik meg a mesterséges intelligencia, az autóvásárlás és az eladás sem maradhat ki ebből a fejlődésből. Az MI nem csak időt takarít meg, de segít abban is, hogy reális áron találjuk meg az autót, vagy épp korrekt áron adjuk el.

Ha mostanában tervezed használt autód eladását, akkor az egyik leggyorsabb módszer, ha felbecsülteted az árát az MI-vel, majd megkeresel pár autófelvásárlót és csak akkor választasz más értékesítési  megoldást, ha így nem jártál sikerrel.

Melyik a legnagyobb használt autó piac a világon?

Európában a használt autók eladás 88%-a még mindig fizikai piacon történik, vagyis az eladásoknak csak a 12%-a valósul meg az interneten keresztül. Gondoltam, megnézem, hogy melyik régióban hogyan alakulnak az értékesítés.

 vw-beetle-375665_1280.jpg

A kép forrása: trendoss - Pixabay

Használt autó piacról úgy általában

Először is nézzük meg, hogy világszinten mely régiókban adják el a legtöbb használt gépjárművet.

A legdominánsabb piac, 2024-es adatok alapján, Észak-Amerika és természetesen elsősorban az USA. Ez a világpiac 32-34%-át teszi ki. Európa a második ezen a téren, de jelentősen lemaradva. Bár 2016-os érték, de jól mutatja, hogy az USA-ban kb. 17,6 millió használt autó talált gazdára, addig ez világszinten 38,6 gépjárművet jelent.

Ennek oka, hogy az USA-ban van a legjobban megszervezve a másodlagos piac. Igen jelentős online piacterek jöttek létre (pl. AutoNation, TrueCar), több évtizedes hagyománya van a dílerhálózatoknak, szalonoknak.

De mi a helyzet Kínával? Az autógyártás területén vezető szerepe van, kimagaslóan sok gépjárművet építenek. A használt autó piaca azonban még fiatal és hiába tesznek meg kormányzati szinten is a piac fejlesztéséért (pl. adókedvezményekkel), a szervezettsége még mindig elmarad az USA-étól. Kínában 2021-ben adtak el annyi használt autót, mint 2016-ban jelentősen alacsonyabb lakosságszámmal rendelkező USA-ban.

Használt autók fizikai értékesítése

Ahogy korábban írtam is, Európában a piac még 88%-ban fizikailag vagy mostanában használt szóval, offline történik 2023-as adatok alapján. Ez világviszonylatban is kimagasló érték. Ugyanez az számadat Dél-Amerikában 69 %.

Európában a német piac a legnagyobb. A 2,8 milliós új autó eladást a használt autó piac megelőzi, ami annak is köszönhető, hogy a használt autó kereskedők is szalonokra, bemutató terekre építik értékesítési stratégiájukat.

Japán egyedi stratégiát választott. Offline aukciókkal értékesítik az autókat, van hogy napi 7000 járművet kínálnak fel. A legnagyobb japán aukciós ház az USS Tokyo évente több százezer autót ad el. A piac érdekessége, hogy magánszemély nem licitálhat, csak kereskedőházak.

Magyarország és a használt autók

A 2024-e év rekordot döntött a használtak értékesítésében Magyarországon, 909.000 autó talált gazdára. Ebből az import, a külföldről behozott autók száma 100.000 körül alakult. Ami érdekes, hogy 2024-re csökkent a behozott autók száma, az országon belüli vásárlások növekedtek. Sok nagy cég mellett, növekedett az autófelvásárlók száma is.

Régi verdák elektromos hajtással?

Retrofit helyett simán csak fit?

Pár hónapja történt, hogy két nagy múltú európai márka, az Opel és a Renault is egy-egy korábbi klasszikusának elektromos hajtással felspécizett, felújított verziójával villogott. A nagyközönség a Manta és az R5 ráncfelvarráson átesett, modernizált példányát csodálhatta meg. A Manta elég nagy visszhangot keltett, az Opel még pedzegette is, hogy annyira tetszik nekik, amit látnak, hogy a jövőben akár a sorozatgyártás is elképzelhető. De mi is ez, hogy a régi verdákba elektromos hajtást szerelünk? Csak valami úri mulatság, vagy tényleg ki lehet hozni belőle valami használhatót?

Restomod

Bizonyára mindenki hallott már a restomod kezelésen átesett járgányokról. Az eljárás lényege, hogy a régi autókat nem kizárólag eredeti, korhű alkatrészek felhasználásával újítják fel.

Az autó külsejét/belsejét megtartják, restaurálják, viszont a felhasznált technikát tekintve modernizáláson esik át. Nagy vonalakban: egy modern, nagyobb teljesítményű és jobb fogyasztású motor ide, egy finomabb futómű oda, egy kis xenon amoda.

Persze a folyamat ennél ezerszer bonyolultabb és nagyon komoly szaktudás szükséges hozzá.

alfaholics_alfa_romeo_gta.jpg 

3.000 munkaóra…

Az egyik legismertebb restomod, az Alfaholics által átépített Alfa Romeo GTA-R. (Forrás)

Egy ilyen vállalkozás rengeteg időt és pénzt emészt fel, ráadásul nagyon nehéz az ilyen autókat forgalomba helyeztetni. Így az oldalvonalról nézve az az érzésem, hogy igazán nagy szerelem és elhivatottság kell ahhoz, hogy valaki belevágjon egy ilyen projektbe.

Engem egyelőre még nem talált meg, bár az esély megvan rá, mivel néhanapján ajánlgatnak nekem félbehagyott vagy el sem kezdett klasszikusokat.

Elektromod vagy retrofit

front3_4doorwire.jpg

Egy 1961-es Rolls Royce Phantom V, elektromos hajtással. (Forrás)

Most, hogy már látjuk a folyamatot, nagyon egyszerűnek tűnik az egész: amikor a donorba elektromos hajtás kerül, akkor a végterméket már elektromodnak vagy retrofitnek nevezik.

Az én olvasatomban ez a restromod egyik leágazása, bár valószínűleg a hithű modderek most kinyújtják a mutatóujjukat, felemelik a karjukat és jobbra-balra mozgatják a csuklójukat, hogy ez hatalmas butaság és az autóba igenis belsőégésű motor szükséges.

Az ilyen hitvitákat félretéve a lényeg, hogy fogunk egy veteránt, kipakolunk belőle mindent, ami a hajtáslánc része (motor, kipufogórendszer, benzintank stb.), helyükre pedig jöhet az elektromotor és az akksik. Mindezt pedig úgy, hogy az autó „kisegítő” funkciói - mint a hűtés/fűtés, elektronika - az átépítést követően is működjenek.

Tekintve, hogy ezeknek a négykerekűeknek a tervezése során a gyári mérnökök semmi ilyesféle elektromos átalakításra nem gondoltak, ez még bonyolultabb és pénzigényesebb feladat, mint egy restomod felújítás.

Figyelembe véve azonban, hogy például Franciaországban az állam támogatja a veterán autók esetében az elektromossá építést, vannak, akik látnak ebben fantáziát.

Mert egy-egy ilyen projektnek kettős célja van: megőrizni a régi dolgokat és csökkenteni a károsanyag-kibocsátást.

Ha viszont ez ennyire jó, miért nem foglalkozik vele mindenki?

Simán fit nem lehetne?

El kell ismerni, hogy a retrofit, még az olyan esetekben, ahol egy kis állami támogatással is segítik, rengeteg munkaórával és komoly pénzbefektetéssel jár. Mindezek ellenére pedig a legtöbb esetben nagyon tetszetős, de inkább csak hobbi szinten értékes alkotásokat produkál, amelyek engedélyeztetése és forgalomba helyezése újabb bürokratikus akadályokkal szembesíti az alkotót.

Mi lenne akkor, ha nem retrofitben, hanem simán csak fitben gondolkodnánk?

Tegyük fel, hogy csökkenteni akarjuk a károsanyag-kibocsátást, de azt is szeretnénk, ha mindezt nem kizárólag új villanyautók megvásárlásával tehetnénk meg.

Talán kivitelezhető lenne, hogy az olyan típusok esetében, mint például a Suzuki Swift – amiből temérdek van forgalomban – elkészüljön egy átépítési terv, financiális oldalról egy kis állami, technikai oldalról pedig egy kis gyári támogatással?

Lehetséges, hogy a tulajdonosok is befektetnének, ha projekt megtérülése belátható időtávon belül maradna, az átépített autó üzemeltetési költségei pedig csökkennének. Nem tűnik sokkal rosszabb ötletnek, mint a használt autók visszavétele, gyári felújítása majd ismételt eladása, amelyre látunk már törekvéseket egyes gyártóknál.

Vajon lehet ebben ráció? Nincs valami ebbe az irányba mutató terv? Vagy csak még nagyon az elején járnak, mert 2042. a határidő?

Elon Musk és az űr meghódítása

Miután eladta a PayPal-ben lévő részesedését az eBay-nek, Elon Musk végre elég tőkével rendelkezett, hogy megvalósíthassa gyerekkori álmát és nekiláthasson a világűr meghódításának. A techguru ugyanis meggyőződésesen hiszi, hogy a túlélés érdekében az emberiségnek egy több bolygón élő fajjá kell válnia.

A kezdeti sikerek

Közismert tény, hogy az Amerikai Egyesült Államok és a Szovjetunió hatalmas űrversenyt folytatott a hidegháború idején. Ennek eredményeként az emberiség Jurij Gagarin személyében először az űrbe, majd 1969. július 20-án az Apollo-11 sikeres küldetése során a Holdra is embereket juttatott.

Ez utóbbi teljesítményt kizárólag az amerikai NASA-nak sikerült elérnie, a Neil Armstrong vezette első holdraszállást további öt Apollo küldetés és összesen 13 holdséta követte.

musk_sztory_nasa.jpg

Neill Armstrong, Michael Collins és Buzz Aldrin, az Apollo-11 legénysége. (Forrás)

Az Apollo-program átszervezése és a prioritások módosítása, valamint az űrtechnológia elképesztően magas költségei miatt az Apollo-17 1972-es küldetését követően nem járt ember a Holdon.

Tudtad? Az űr- és fegyverkezési verseny elszabaduló költségei jelentős mértékben hozzájárultak a Szovjetunió gazdasági meggyengüléséhez majd felbomlásához.

A drasztikusan emelkedő költségek, valamint a Challenger és a Columbia űrrepülőgépek katasztrófáját követően a NASA leállította űrrepülőgép-programját, a korábban már meghódított Hold betelepítése egyre távolibb álomnak tűnt.

A kezdeti szárnypróbálgatások

Távolinak, de Elon Musk szerint nem elérhetetlennek, aki ebben az időszakban már a megfizethetőbb rakéták tervein és megalkotásán dolgozott SpaceX nevű cégében. A munka intenzitását mi sem bizonyítja jobban, hogy a 2002-es alapítást követően 2006-ban már elindult az első saját fejlesztésű, a konkurens gyártók termékeinél jóval olcsóbb rakétájuk, a Falcon 1, amelyet a nagyobb teherbírású Falcon 9 követett 2010-ben.

Ekkoriban már nemcsak a szaksajtóban, hanem a mainstream médiában is egyre több hír foglalkozott a SpaceX céljaival és egyre bíztatóbb eredményeivel. Ezek nagyrészt a cég vezérigazgatói teendői mellett a főtervezői feladatokat is magára vállaló Musk excentrikus személyiségének is voltak köszönhetőek, a milliárdos ugyanis igen aktív médiajelenléttel bírt és bír a mai napig is.

Ő kommunikálta a SpaceX Holdra és Marsra irányuló űrbázis-építési, kolonizációs törekvéseit, valamint az ehhez eszközül szolgáló Super Heavy-Starship rakétarendszer, valamint az emberek szállítására alkalmas Dragon űrhajó kifejlesztését is.

A többször is használható Dragon akár 7 űrhajóst is képes szállítani és bemutatása óta 33 alkalommal kapcsolódott sikeresen a Nemzetközi Űrállomáshoz. A legutóbbi hírek szerint a SpaceX a NASA-val karöltve ismét azon dolgozik, hogy 1972. után ismét embert küldjenek a Holdra.

musk_story.jpg

Jobbra a Dragon űrkapszula, mellette a Falcon 9-es rakéta. (Forrás)

Azt gondolnánk, hogy ennyi és ilyen komolyságú feladat mellett Elon Musk kizárólag a SpaceX-nek szenteli minden energiáját és kreativitását. Ennél nagyobbat szinte nem is tévedhetnénk, ugyanis a 2008-as gazdasági válság idején ő lett a Tesla vezérigazgatója is.

Célja pedig az volt, hogy átsegítse a céget a válságon, majd világszerte domináns villanyautó gyártóvá tegye és sikerre vigye az akkumulátoros technológiát a konkurenciával (pl. Nissan, BMW)  szemben.

Elon Musk, a 12 éves vállalkozó

Autó (is) az űrbe

Azzal viccelődik a Twitteren, hogy megveszi a Manchester Unitedet; kilövi az autóját az űrbe, hogy bizonyítsa, képes megtenni; cége embereket küldött az űrbe, közben pedig néhány év alatt szinte a semmiből felépítette az autóipar egyik legnagyobb szereplőjét, a Teslát. Tényleg Elon Musk az igazi Vasember? Sorozatunkban erre próbálunk választ találni.

A kezdetek

A Dél-afrikai Köztársaságban született (tehát a közhiedelemmel ellentétben nem amerikai) Elon Musk vitathatatlan tehetségének köszönhetően egészen fiatalon lett hihetetlenül gazdag.

Már 12 évesen videójátékot készített, amelyet el is adott, majd (miután kanadai útlevélért folyamodott, hogy ne kelljen az apartheid rendszerében katonai szolgálatot teljesítenie) felismerve az internet kínálta lehetőségeket, részt vett a Zip2 nevű, a világ egyik első internetes térkép- és navigációs szolgáltatást nyújtó vállalatának létrehozásában.

Az apartheid a faji elkülönítés (szegregáció) politikája, amelyet a Dél-afrikai Unióban, illetve utódállamában, a Dél-afrikai Köztársaságban 1994-ig alkalmazott a fehér kisebbség. Ekkor már a fekete lakosság is részt vehetett a választásokon, amelynek révén Nelson Mandela lett a Dél-afrikai Köztársaság első demokratikusan megválasztott elnöke.

elon-musk_1280.png 

A céget 1999-ben felvásárolta a Compaq, Musk pedig a részét az X.com nevű cégbe fektette. A céget a világ (vagy legalábbis a neten pénzügyi tranzakciókat teljesítő része) később PayPal néven ismerte meg, 2002-ben pedig az eBay vásárolta fel, 1,5 Mrd dollárért.

Világűr és villanyautózás

Musk fejében már ekkor a villanyautózáson és az űrutazáson volt a hangsúly, ezért 2002-ben létrehozta a SpaceX-et, 2003-ban pedig befektetőként beszállt Martin Eberhard és Marc Tarpenning mellé a Tesla Motors alapítása során. Az autógyártó cég úttörő módon elvetette a belsőégésű motorokat és a versengő alternatív technológiák közül a hibrid, illetve cseppfolyós hidrogén alapú hajtásokat is és mindent a lítium-ion akkumulátorokra és az elektromos hajtásra tettek fel.

 tesla-g665dd9706_1920.jpg

A Tesla logója (Forrás)

Az, hogy ennyire eltalálták az uralkodó irányt vagy lépéshátrányba és igazodási kényszerbe hozták a tradicionális gyártókat, ma még talán eldönthetetlen kérdés, de legalábbis hitvita.

Az azonban tény, hogy a Tesla (amely portfóliójának kibővítésével egyidőben nevéből elhagyta a Motors kitételt) meghatározó gyártó lett a tisztán elektromos meghajtású autók nagyrészt általuk létrehozott piacán.

Ma már nem annyira mellbevágó élmény látni egy-egy Teslát a forgalomban (kivéve, ha igazán megnyomják neki lámpától-lámpáig), de a 2008-ban, a Lotussal együttműködésben bemutatott Tesla Roadster igazán űrtechnikának tűnt a szintén abban az évben bemutatott Citroen C3 Picasso, Opel Insignia vagy épp Suzuki Splash mellett.

Az első Tesla modell mégsem keltett igazán nagy hullámokat, nem is vált belőle igazán kultikus modell.

Talán az egész villanyautós technológiában nem bízott még a piac, vagy az összesen 2500-as gyártási darabszámmal nem vették elég komolyan a Teslát, nem lehet tudni, az azonban biztos, hogy annak ellenére, hogy a kétezres évek elején főként a SpaceX-re és a rakétafejlesztésre koncentrált, Elon Musknak az autóiparban is nagyon komoly tervei voltak.

Ekkor azonban jött a világválság.

Bulu Patel képét a Pixabay -ről töltöttem le.

Újra megjelennek az utakon a ráják?

Nemrégiben futottam bele a hírbe, hogy az Opel fontolóra veszi kultmodellje, a Manta újbóli gyártását. Természetesen teljesen elektromos meghajtással, úgyhogy a sasrájafélék családjába tartozó közönségkedvenc inkább elektromos rájaként éled majd újjá. Az első képek alapján a kétajtós kupé megjelenést megtartják, viszont ennél sokkal többet nem árultak még el, egyelőre kevés további információ került ki a projektről. Mielőtt levonnánk az első következtetéseket, lássuk honnan is indult a Manta!

Már ötvenes

Az eredeti Opel Manta sok fiatal számára már nem is ismerős. 1970-ben jelent meg az első darab és két generáción keresztül, egészen 1988-ig gyártották. Nagyjából az ezerötös Ladák kortársa tehát. Mivel már a legfiatalabb is 34 éves, nálam sem fordul meg minden nap. Sőt!

15_1280px-manta_a_gte.JPG 

Az Opel – vagyis az anyacége, a GM – abból a megfontolásból lépett be ebbe a piaci szegmensbe, mert menedzsmentje tudta, hogy az európai vásárlók, hasonlóan az amerikaiakhoz, nagyon szeretnének egy kétajtós, sokak számára elérhető, hátsókerekes sportautót.

Ezért amikor a Ford bedobta az európai piacra a Caprit, az Opel sem akart lemaradni és egy máig nagyon tetszetős formatervvel, az Ascona alapjaira felépítve beillesztette kínálatába a Mantát, mint kedvező árú, olcsón fenntartható kétajtós kupét. A terv nagyjából az volt, hogy ami az USA-ban a Pontiac GTO, a Corvette vagy a Mustang, az legyen a Capri és a Manta az európai piacon.

Kompromisszumok

Persze a kedvező ár számos kompromisszummal járt, ami a motorháztető alatt és a technikai felszereltségben mutatkozott meg. Az első változatokat csak szerényebbnek számító 60-80 lóerős motorokkal gyártották. A folyamatos fejlesztésnek köszönhetően és az első generációt egy 105 lóerős 1,9-es erőforrással szerelt GT/E verzióval koronázták meg.

Valójában TE2800 név alatt készült egy 142 lóerős tuning változat is, amelyben egy 2,8 literes motor pöfögött. Ebből összesen 79 darabot adtak el és mára már egy igazi gyűjtői darab.

A Manta vagány volt tehát, de nem lehetett egy lapon említeni a Porschéval.

 

Második felvonás

Kompromisszumok ide vagy oda, a vagány kétajtós külcsínnel, a sportos vezetési élménnyel és a kedvező árával a Manta megtalálta a vásárlóközönségét. Mivel a kupé jól teljesített a pénztáraknál, az Opel már 1975-ben piacra dobta a második generációt Manta B néven.

15_opelmanta_b_03.jpg

A bevált receptet követték és ezt is az új Ascona alapjaira húzták fel. A típusból a kétajtós kupé mellett készült egy háromajtós csapott-hátú változat is, ráadásul mindkettő ráncfelvarráson is átesett 1982-ben. A csúcsváltozatnak ebben a generációban is a GT/E (később GSi) modellek számítottak.

1975. és 1988. között számos felszereltségben volt elérhető, de a teljesítmény terén itt sem voltak elkényeztetve a vásárlók. Erre viszont nem is feltétlenül volt szükség, mivel az Opel a második generációnál is megtartotta a legfontosabbakat: hátsókerék hajtás, vezetési élmény, sportos kinézet és elfogadható ár.

Ezeknek köszönhetően a Manta B majd B2 folytatni tudta a sikersztorit.

Ez már biztos?

A Manta használt autóként is népszerűnek számított, ami máig – mikor már veterán korba lépett – semmit sem változott. Napjainkban az eredeti, jó állapotban lévő darabok ritkaságszámba mennek és egy szép példány után könnyen megfordulnak az utcán, ezért nem is csoda, hogy amikor kijöttek az első képek egy új, elektromos változatról, rögtön hatalmas lett az érdeklődés.

De mit is tudunk?

Az immár a Stellantis Grouphoz tartozó Opelnél készült egy teljesen elektromos (ElektroMod) változat Manta Gse néven, ami külsőre nagyon erősen a Manta B2-re hajaz, de kívül LED, belül LCD, a hátsó kerekek hajtásáért pedig egy 147 lóerős, 225 Nm csúcsnyomatékkal rendelkező elektromotor felel.

15_opel-manta-gse-elektromod-2021.jpg

A szett egy négysebességes váltóval lett teljes, amely teljesen automata módban is használható. Az autóval egy töltéssel 200 km-t lehet megtenni, aztán - gyorstöltés hiányában - 4 óra pihi.

Természetesen hatalmas volt az érdeklődés, mivel az autó nagyon jól néz ki, egyszerre modern és old school, úgyhogy az Opel belengette, talán sorozatgyártás is elképzelhető.

Hogy a fenti paraméterekből mi maradna meg vagy ha ez maradna az egyáltalán jó lenne-e? Milyen áron? Mikortól? Számtalan fontos kérdés, amelyekre egyelőre nincs válasz és valószínűleg még az Opel boszorkánykonyhájában sem tudják, úgyhogy reméljük a legjobbakat, de egy darabig még biztos nem érdemes megnyitni a Manta takarékszámlát.

Topmenedzserből bűnöző?

A Carlos Ghosn-sztori

Legutóbbi bejegyzésünkben a történet azzal ért véget, hogy Carlos Ghosn mindent felvirágoztatott az autóiparban, amihez csak hozzáfogott. Sztorija kezdett kicsit túl szép is lenni ahhoz, hogy igaz legyen.

A szupersztár

A Nissan pályára állítása után Ghosn elég gyorsan az üzleti élet hírességei között találta magát. A sajtó imádta.

A Fortune 2002-ben az év ázsiai üzletemberének választotta, a Forbes, a Financial Times és a nagyobb lapok folyamatosan cikkeztek róla.

Bár egyáltalán nem lehetett rá számítani, de nem csak az üzleti élet és az autóipar elismerését vívta ki magának.

Egész Japánban nagyon népszerűvé vált, annak ellenére, hogy a Nissan rendbetétele nagy áldozatokkal járt. Az első hároméves terve során több gyárat is bezártak és 21.000 embert bocsátottak el. Életéről még manga is készült és a japánok akár politikusként is támogatták volna.

2_clasn_manga.jpg

Néhány kocka a Ghosn-ról készített mangából.

A halmozó

Szerette halmozni a pozíciókat. A kétezres évek közepére egyszerre töltötte be a Renault és a Nissan elnöki és vezérigazgatói tisztségeit - a Nissan igazgatói posztjáról 2017-ben mondott le.

Majd – miután a Renault bevásárolta magát – 2013. és 2016. között az orosz AvtoVAZ elnöke is volt. Amikor pedig 2016-ban, a részvények 34%-nak megvásárlása után, a Mitsubishi is csatlakozott a Renault-Nissan társuláshoz, ott is kinevezték a cég elnökének. 

2006-ban még a Ford vezérigazgatói posztját is felajánlották neki, amit visszautasított azzal az indokkal, hogy csak akkor tud érdemi munkát végezni, ha egyszerre töltheti be az elnöki és a vezérigazgatói pozíciót is.

2018. november 19-én azonban kiderült, hogy hiába a cégek feletti korlátlan hatalom és a számos vezetői pozíció után járó juttatások, Ghosn nem volt teljesen elégedett a fizetésével.

Csak sima sikkasztás?

Carlos Ghosnt, illetve a szintén vezetői pozíciót betöltő Greg Kellyt 2018. november 19-én tartóztatták le és vették őrizetbe könyvelési csalás miatt.

A Nissan még ugyanazon a napon bejelentette, hogy megfosztják vezetői megbízásától, szintén könyvelési csalás és a cég vagyonával történő visszaélés miatt.

Ghosn egészen 2019. március 6-ig volt őrizetben. A japán hatóságok folyamatosan újabb és újabb vádakat emeltek ellene, ezért az előzetes letartóztatását folyamatosan meghosszabbították és csak a harmadik óvadékkérelmét hagyták jóvá.

Hiába azonban a 9 millió dolláros befizetett óvadék, április elején újra letartóztatták és ismét börtönbe került.

Ártatlannak vallotta magát és a Nissant vádolta, hogy koholt vádakkal akarják eltávolítani a vezetőségből, hogy ezzel megakadályozzák a Nissan-Renault-Mitsubishi társulás Ghosn által tervezett szorosabb összeolvadását.

Bebörtönzése alatt minden, a Nissannál és a Mitsubishinél betöltött pozíciójából elbocsátották, a Renault elnöki és vezérigazgatói tisztéről pedig maga mondott le.

Egy jegyet Bejrútba

2019. december 30-án felröppent – majd Ghosn által megerősítést nyert – a hír, hogy elhagyta Japánt.

A korábbi cégvezér két magánvállalkozó, Michael Taylor és Peter Maxwell Taylor segítségével szökött meg a szigetországból, akik egyszerűen befektették Ghosnt egy olyan, audioeszközök szállítására használt dobozba, amely nem fért be a reptéri röntgen alá és egy magánrepülőn kicsempészték az országból.

A gép Japánból Törökországon keresztül Bejrútba repült. A japán hatóságok körözést adtak ki Carlos Ghosn ellen és felkerült az Interpol listájára is, de mivel Libanonnak nincs kiadatási egyezménye Japánnal, ezért Ghosn ma is abban a bejrúti villájában tartózkodik, amelynek megvételét és felújítását a Nissan fizette.

Összeesküvés?

Greg Kelly több mint három évig volt előzetes letartóztatásban, csak 2022 márciusában tért vissza az Egyesült Államokba, miután felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték.

Az USA kiadta Michael Taylort és Peter Maxwell Taylort Japánnak, ahol előbbit 2 éves, míg fiát, Petert 20 hónapos börtönbüntetésre ítélték, amiért közel 1 millió dolláros fizetségért segítettek a szökésben.

Vajon a Nissan robbantotta ki az ügyet, hogy felhasználva minél jobban eltávolodjon a Renault-tól? Vagy ez csak egy sima sikkasztási ügy egy kis adócsalással fűszerezve?

Számos teória létezik, de egy biztos: akik a legkevesebb hasznot húzták az ügyből, éveket töltöttek vagy töltenek börtönben, míg a dollármilliókat eltüntető szereplő kényelmesen és jólétben él.

A képet a Bloomberg oldaláról töltöttem le.

A Forbes címlapról a körözési listákra

A Carlos Ghosn-sztori

Az autós világnak is megvannak a maga botrányai. Visszahívások, nem megfelelő konstrukciók, ezek azonban nem sokáig ragadnak meg az újságok oldalain. De vannak olyan botrányhősök is – mint például DeLorean– akikről még évtizedekkel később is készülnek dokumentumfilmek.

Egy ilyen történet Carlos Ghosn cégvezéré is, akinek az irányítása alatt álló márkák autóiból már számtalan fordult meg a kezeim között.

Egy topmenedzser felemelkedése és bukása, eltűnt milliók és egy trükkös szökés. Minden megvan benne, hogy hamarosan akár Hollywood is összedobjon belőle valamit, főszerepben mondjuk Tom Hanks-el.

Hogyan került Ghosn először a Renault, majd a Nissan és a Mitsubishi élére? Mi vezetett a bebörtönzéséhez és szökéséhez? A Ghosn-sztori.

Első lépések

A brazil születésű, de Libanonban nevelkedett és Franciaországban diplomázó Ghosn a Renault-nál kapta meg első állását az autóiparban, ahová már felsővezetőként érkezett.

Reputációját a szintén francia Michelin-nél alapozta meg, ahol mérnöki diplomájának megszerzése után, 1978-ban kezdett el dolgozni.

A gumigyártónál töltött 18 éve alatt folyamatosan lépkedett fel a ranglétrán, 1985-ben már igazgatónak nevezték ki és Rióba küldték, hogy tegyen rendet a veszteségesen működő dél-amerikai részlegen. Ez mindössze két év alatt sikerült is.

Itt figyelt fel rá a Renault vezetősége és néhány évvel később, 1996-ban sikerült is elcsábítania az egyik alelnöki székükbe.

1_renault_sztori1920.jpg

Mr. Fix

A kilencvenes években privatizált Renault szintén pénzügyi problémákkal küzdött, amelyek megoldásában fontos szerepet játszottak Ghosn intézkedései is, úgyhogy amikor a franciák 1999-ben bevásárolták magukat a komoly pénzügyi problémákkal küzdő Nissan-ba, akkor a Renault-nál betöltött pozíciója mellett a japán cégnél vezérigazgatónak nevezték ki.

Ghosn egy három éves tervet dolgozott ki, amely a nyereséges működés visszaállítását és a tetemes méretű – 20 milliárd dolláros – adósság felének visszafizetését tűzte ki célul.

A terv pedig működött! Köszönhetően a szervezeti és strukturális átalakításoknak, már 2002 elejére elérte a kitűzött célokat, a folyamatos sikereknek köszönhetően Ghosnt a Nissan elnökévé és vezérigazgatójává nevezték ki és megkapta a Mr. Fix becenevet.

Arany

Miután a Nissan kimászott a mocsárból, Ghosn nem állt le és 2002-ben és bejelentette a következő 3 éves tervét, amit nemes egyszerűséggel a Nissan 180 névre hallgatott és szintén siker koronázta. Céljai, hogy 2005-re:

  • 1 millióval emelni a gépjármű eladásokat;
  • 8%-os működési haszon elérése;
  • az adósság 0-ra csökkentése.

 

Ghosnt 2005-ben kinevezték a Renault elnökévé és vezérigazgatójává. Természetesen a korábbi, a Nissannál betöltött pozíciói is megmaradtak.

1_nissan_1280.jpg 

Korán felismerte és már 2007-ben bejelentette, hogy a Renault-Nissan csoportnak az elektromos autók gyártása felé kell fordulnia. Ezen törekvésének köszönhetően 2010-ben megjelent a Nissan Leaf, amelyik a világ legnagyobb számban értékesített elektromos autójává vált.

A recept egyszerű volt. Amihez Ghosn hozzáért, arannyá változott, de a kétezertízes évek végén elkezdtek kihullani a csontvázak a szekrényből és a topmenedzser világa a feje tetejére állt.

 

[folytatása következik]

Matan Ray Vizel képét a Pixabayről töltöttem le. Oystein Meyer képét a Leafről a Pixabayről töltöttem le.

Apró autók nekünk?

A szakmában eltöltött éveim alatt sohasem csak a használtautó piac alakulását követtem. A legkeresettebb, legjobb típusok és azok árai mellett mindig nagy érdeklődéssel figyeltem az autóipar aktuális újdonságait és fejleményeit is, részben azért, mert nagyon érdekel a téma, másrészt persze, ha holnap szalonból kigördül egy autó, arra holnapután már árajánlatot kérhetnek nálam.

Új tendenciák

Véleményem szerint nem az utóbbi néhány év volt a legizgalmasabb az autógyártás történetében, szinte csak azt figyelhettük, hogy a gyártók milyen új megoldásokkal próbálják meg csökkenteni a fogyasztást vagy milyen kütyükkel pakolják tele az autókat.

A következő néhány év viszont sokkal több érdekességet tartogathat, mert olyan kérdéseket kellene megválaszolni, amelyek teljesen megváltoztathatják az egész iparágat és a vásárlók igényeit.

Vajon az üzemanyagok árai elérik azt a szintet, amikor már inkább nem tankolunk? Az autóipar el tudja végre dönteni, hogy teljesen elektromos, hibrid vagy csak belsőégésű motorral szerelt autókat gyárt? Vagy a politika rákényszeríti a gyártókat egy döntésre? Egyáltalán visszajutunk oda, hogy a cégek egyáltalán le tudják gyártani, amit szeretnének?

Évente számos autót vásárolok fel Budapesten, valamint az egész ország területén és azt tapasztalom, hogy sok autós vált kisebb, alacsonyabb fogyasztású, olcsóbban fenntartható típusokra. Felmerült bennem a kérdés, hogy tudnánk-e importálni egy már sikeres modellt a távol-keletről?

Megjelenhetnének a kei car-ok az európai utakon is?

De mik is ezek?

kei_car_1280.jpg

A kei car „intézményét” a japán kormány hozta létre 1949-ben, azzal a céllal, hogy ösztönözze az autóeladásokat az országban.

Ez egyszerűen annyit jelent, hogy maximalizálták a gépjárművek méretét és teljesítményét, a vásárlók számára azonban kedvezményes adózással, csökkentett biztosítási és úthasználati díjakkal próbálták vonzóvá tenni őket.

Ha egy japán utcaképen európai szemmel nézve fura kis autókat látunk, akkor ezek azok, a kei car-ok. Aki még nem látott egy dokut sem Japánról, az képzeljen el nagyon sok Suzuki Alto vagy Smart méretű pici autót.

Keleten siker

A méretre és teljesítményre vonatkozó kritériumokat az évek során többször változtatták.

A jelenlegi szabályozás alapján csak azok az autók tartozhatnak ebbe a kategóriába, amelyek nem haladják meg a 3,4 m hosszúságot, 1,48 m szélességet és 2 m magasságot. A motorjuk – belső égésű esetén – nem lehet nagyobb 660 cc-nél, teljesítményük pedig 47 kW-nál (64 LE), de kaphatóak – lényegesen kisebb számban – elektromos változatok is.

Bár az adókedvezményekből az utóbbi időben visszavettek egy kicsit, Japánban a mai napig nagy sikernek örvend ez a kategória, köszönhetően az alacsony árnak, fenntartási költségnek és fogyasztásnak. Népszerűségüket jól mutatja, hogy még néhány éve is előfordult, hogy a tíz legnépszerűbb autó közül hét is ebből a kategóriából került ki.

Jelenleg egyetlen Japán gyártó sem engedheti meg magának, hogy ne legyen a palettáján legalább egy kei car. Daihatsu, Honda, Suzuki, Nissan, Mitsubishi, Mazda, Toyota vagy Subaru címkével – néha csak átcímkézve – egyaránt találunk az utakon ezekből az apróságokból.

Apró autók Európában?

A modell már több mint hetven éves, de figyelembe véve, hogy az autósok – főleg az ingázók és a városlakók – már most is nyitottak a kisebb méretű autók iránt, elképzelhető lehet, hogy apróbb módosításokkal (kizárólag elektromos motorokkal) a kei car-ok elterjednek Európában is.

Talán érdemes lenne megfontolni, mivel ez a megoldás nem csak az elektromos átállást segíthetné, de több millió embernek nyújthatna egy olcsóbban elérhető, fenntartható, a környezetre kisebb terhelést jelentő közlekedési megoldást.

 

Santa3 képét a Pixabay -ről töltöttem le. 

süti beállítások módosítása