Ahogy egy autófelvásárló látja az autókat...

Autóvásár

Autóvásár

A legfontosabb biztonsági eszköz az autóban

2022. február 26. - Autós Gyuri

Ma már legtöbbünknek automatikus a mozdulat, ahogy az autóba beülve bekötjük a biztonsági övet. Nem csak azért, mert kötelező, hanem azért, mert valószínűleg a legfontosabb biztonsági felszerelés az autóban. Érdemes hát kicsit megismerni a történetét.

A kezdetek

Az azóta már kötelezővé tett és minden autóban megtalálható biztonsági öv ősét egy angol mérnök, George Cayley találta fel, aki, hogy teste megfelelő pozícióban maradjon, bőrszíjakat szerkesztett vitorlázórepülőjére.

Az automobilok fejlesztésének korai szakaszában ugyanis mind a gyártók, mind a vevők igen kevés figyelmet fordítottak a biztonságra. Azok a gyártók, akik egy kicsit adtak az utasok biztonságára, kétpontos biztonsági övvel szerelték az autóikat, de ez nem volt egy sikertörténet.

A vásárlók úgy gondolták nincs erre szükségük, extraként nem választották, ha alapfelszereltség volt, akkor kényelmük érdekében egyszerűen kiszerelték az autókból.

Évtizedeknek kellett eltelnie, valamint balesetek ezreinek bekövetkeznie, mire komolyabb lépések történtek a biztonsági öv kötelezővé tétele érdekében. 1953-ban a Colorado State Medical Society felszólította az autóipart, hogy tegyen lépéseket a vezetők derékszíjjal rögzítése érdekében.

Egy évvel később, 1954-ben az Amerikai Sportautóklub már kötelezővé tette a biztonsági övet a versenyzőknek, enélkül senki nem állhatott rajthoz.

A svéd innováció

A Volvo 1956-ban kezdte opcionális felszerelésként árulni autóiban a kétpontos, mellkason keresztben átívelő biztonsági övet.

07_volvo_biztonsagiov.jpeg

A svéd mérnökök azonban tovább gondolkodtak: 1957-ben érkezett a horgony alakú csat, majd 1958-ban a nagy durranás: a Volvo ekkor szabadalmaztatta Nils Bohlin tervei alapján a hárompontos biztonsági övet, amely tulajdonképp egy derék és egy vállöv kombinációja volt.

Az Y-alakban rögzítő szíj legfontosabb újítása, hogy sokkal egyenletesebben osztotta el a fékezés vagy baleset miatt mozgó test energiáit a mellkason, a vállon és a medencén.

 

A Volvo fejlesztése egy új modellben debütált: az első hárompontos biztonsági övvel felszerelt autó a Volvo PV 544-es volt, amely 1959. augusztus 13-án, Kristianstadtban került egy márkakereskedő szalonjába. A svéd gyártó rengeteget kereshetett volna a találmánynak köszönhetően, azonban a Volvo menedzsmentje felelős döntést hozott és az autósok biztonságát szem előtt tartva megnyitotta és a többi gyártó számára is ingyenesen elérhetővé tette a hárompontos biztonsági öv szabadalmát.

07_volvo-gd6d99d7c7_1920.jpg

Volvo PV 544

Nils Bohlin még közel három évtizeden át, 1985-ig dolgozott fejlesztőmérnökként, egyebek mellett az oldalütközés elleni védelem megoldásain, valamint a hátsó ülések biztonsági övein.

07_volvo_nils_blohlin.jpg

Nils Bohlin és talán legfontosabb találmánya.

Már nem csak opció

Egyre több állam vezetői ismerték fel a biztonsági öv jelentőségét és egyre több helyen lett kötelezővé beszerelésük és használatuk. Hazánkban 1976-tól lett kötelező az első biztonsági övek használata a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet, közismert nevén a KRESZ szabályai alapján.

2017. óta 5 pedig büntetőpont és több tízezres pénzbírság jár annak a sofőrnek, aki nem köti be magát. A pénzbírság a biztonsági övet nem használó utasokra is vonatkozik.

Tudtad? A rendelet szerint néhány esetben nem kötelező a biztonsági öv használata:

  • a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetőjének;
  • a taxi gépkocsi vezetőjének, ha taxi üzemmódban utast szállít;
  • a mentő gépkocsi betegellátó terében utazóknak, ha a becsatolás a beteg állapotának romlását okozhatja, a betegellátást akadályozza;
  • a lakott területen menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban;
  • a lakott területen kívül menetrend szerinti személyszállítás végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat;
  • az autóbuszban szállított 3. életévét még be nem töltött gyermeknek;
  • annak, aki külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.

Bohlin és a Volvo szabadalmát több gyártó is megpróbálta megreformálni az elmúlt évtizedekben, a konstrukció viszont alapjaiban változatlan maradt és használata továbbra is jelentősen csökkenti a balesetek során bekövetkező súlyos sérülések számát.

A képek forrása a Volvocars, a Pixabay és a Forbes.

A bejegyzés trackback címe:

https://autovasar.blog.hu/api/trackback/id/tr1917766858

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása